Motivasi diri


Lihatlah kelebihan orang lain sebagai pembakar semangat untuk mencipta kejayaan demi kejayaan yang pastinya tidak ada ruginya berbanding dengan hanya melihat kejayaan itu tanpa bertindak keluar dari kotak dan lebih suka duduk dibawah tempurung.

Penampilan diri tidak hanya dilakukan apabila mata lain melihat tetapi perlu dilakukan walau mata sendiri yang melihat.

Kekuatan diri bukan hanya mengikuti rentak orang lain tetapi perlu mencungkil potensi, bakat dan skil yang serasi dengan minat dan impian.

Himpunan penyegar minda!


Jangan disiksa anakmu, jangan dirotan dan ditampar sehingga merah, jangan dicucuk sehingga berdarah! Biarpun kamu memakaikan baju koyak rabak, badannya terkena nasjis dia tetap mencarimu dan memanggilmu… bukannya reban ayam, kandang kuda mahupun longkang tempatnya tetapi ‘pelukan kasih sayang’ menjadikan anak itu menjadi manusia.

Jika kamu telah mengira berapa banyak DOA yang telah kamu lontarkan sejak dulu lagi, andalah GURUKU.. Aku sedang mencarimu…

Lagu ~ Kalau cantik senyum cantik mesti cantik lagi, Senyum sikit nak tengok ada tak lesung pipit, Kalau tak ada pun aku masih mahu cubit…

Menghargai setiap kali bangun tidur, ambil masa anda sedikit untuk menjenguk di luar jendela, rumah dan berfikir sejenak anda masih boleh melihat kelas tempat kita menumpang untuk menuntut ilmu. Selamat pagi jumaat, nampaknya KL mendung, negeri lain tak tahu… walau siapa pun anda, hormatilah mereka, tidak semestinya HIGH CLASS maka senyuman itu hilang kerana ia cukup mujarab untuk mereka yang lalu disisi anda…

Bersembang dengan orang miskin yang meminta sedekah di jalanan lebih baik dari bersembang dengan manusia kaya yang berhati busuk…

Perlihatkan betapa anda mengambil berat terhadapnya, bukan betapa anda ingin mengetahui beratnya ataupun sebaliknya..Walaupun banyak yang anda tahu, mereka akan berkata.. ADA KU KISAH!!! So, apa yang perlu anda lakukan untuk menawan hatinya? Show them how much you care! how much you give…gunalah ia walau apapun bidang anda, NOT ONLY CINTA…

Hidup yang tidak teratur amat mudah dijangkiti penyakit, tugas anda mengubatinya, mencari penawarnya dan membersihkannya..

Alhamdulillah, Elhamdulillah… All praises to Allah, All praises to Allah.
I wanna thank you for all the things that you’ve done You’ve done for me through all my years I’ve been lost You guided me from all the ways that were wrong And did you give me hope~ MAHER ZAIN – Thank You Allah

Ah saya tahu berapa GAJI si polan tu, saya tahu apa kerja dia tu… suddenly you ask me, ko buat apa ya? hehehe, berapa masyuk tiap bulan ah? so WHY SHOULD I TELL U IF YOU KNOW ABOUT IT?

Pernah melihat lumba kuda? bukan main kuda ya.. bagaimana ia berlumba untuk memenangi perlumbaan hingga kegarisan penamat, walaupun kaki yang berusaha untuk ke garisan itu tetapi kepala yang sampai dahulu akan dikira sebagai pemenang…begitu juga manusia yang berusaha sebaik mungkin untuk menundukan kepala untuk memenanginya, body is your ENGINE! mind is your KEY! touch is your WIN!, you know what I mean?

Egokah kamu jika sanggup melakukan perkara BAHAYA dihadapan anak buah? TIDAK! TIDAK! TIDAK! Anda lakukan kerana ingin memimpin, menjadi pemimpin, membimbing dan layak mengepalai selagi diperlukan..

Apa yang kita nampak, baca, dengar dan lakukan setiap hari akan MEMPENGARUHI = MATA!, MULUT! TELINGA! dan apa yang kita SEBARKAN dari hati dan akal samada yang BENAR atau BETUL sangat-sangat mempengaruhi kepada yang melihat dan yang mendengar..

Imbas balik apa yg anda lakukan dari pagi tadi, jika terlalu fokus.. masa itu terlalu cepat berlalu… tidak sedar sekarang sudah petang, kalau banyak buang masa pun petang pun tidak sedar juga..

Manusia bukan sahaja memiliki kuasa sebagai pembeli tetapi memiliki kuasa untuk menolak jika lelaki atau wanita itu ingin menawarkan dirinya sebagai pasangan seumur hidup. Tidak salah menolak dan tidak salah mengundurkan diri, apa yang penting caranya betul dan tidak menyakitkan orang samada yang nampak, tidak nampak dan yang jelas kelihatan oleh orang sekeliling..

Orang yg BESAR tidak semestinya BESAR KEPALA! Orang yang BLUR tidak semestinya TIADA KEPALA!

The Smarter You! The Richer You! The Healthier You! and the Better You! ~ Now, Today, 2 morow n 4 ever!!!

Tidak perlu marah-marah ya, kerana anda perlu CANTIK DAN KACAK bila bangun esok pagi.. 🙂

Bila hari-hari buat perkara itu mesti JADI!! Semakin lama semakin dekat ia akan jadi HARIJADI! Setiap tahun hari itu pasti jadi, ia akan berulang dan tidak pernah tak jadi ~ slmt harijadi untuk yang lepas dan yang menyusul, jangan fikirkan umur anda semakin tua, fikirkan apa yang boleh anda sumbangkan selagi mampu…

Anda boleh berjaya dan kaya jika tahu siapa diri anda yang sebenar. Jika berbakat! itu tidak cukup! harus seiring dengan kemahiran, minat, kemampuan dan INGIN BUAT! BUAT SAMPAI JADI!! Bukan sekadar cakap, meniru seperti orang mengantuk disorongkan BANTAL!!!

Misi penting dalam kehidupan


Dari imej yang terpapar diatas, apakah bentuk gambaran anda mengenainya? Setiap manusia mempunyai misi dalam kehidupan masing-masing dan setiap kita juga memiliki cara untuk memotivasikan diri untuk mencapai sesuatu yang sangat dan amat penting dalam hidup bagi membantu diri sampai ke puncak kejayaan. Apa sahaja bentuk usaha anda untuk mencapai sesuatu yang berharga pasti ada cacatnya seperti yang anda lihat pada imej A. Usaha yang tidak kesampaian berbanding dengan imej B yang terus sampai kepada kejayaan yang ingin dimiliki.

Dari gambaran diatas, bagaimana dan cara anda untuk mencantumkan bulatan terpisah sehingga menjadi satu bulatan yang membantu anda mengenali dan mengenalpasti perkara penting dalam urusan kehidupan harian. Lemparkan idea-idea anda, cara serta anda mengaplikasikan setiap bentuk sehingga tercantumnya bulatan terpisah menjadi satu bulatan yang ideal. Terpulang dengan gerak hati, minda dan kreativiti anda berfikir untuk menrealisasikan setiap detik penting untuk setiap saat dalam menjalani kehidupan yang sangat penting dan tidak ada lagi back to the future.

Diri dan Kehidupan


Bagaimana anda menentukan perjalanan hidup seharian anda? Adakah kita menggunakan segala kemahiran yang diterima semasa mula-mula mengenali kedua orang tua kita? atau segala senjata hasil dari didikan seorang guru yang tidak pernah jemu mengajar dan mendidik diri sehingga apa yang dilihat hari ini adalah hasil dari mereka dan kedua ibubapa kita. Siapa kita jika bukan ibubapa, kita tidak akan mengenal ABC jika bukan dari seorang guru, tidak dinafikan ibubapa terlebih dahulu memperlihatkan kesungguhan untuk membina otak namun tanggungjawab seorang guru membentuk kita sehingga kita boleh merasai kejayaan duduk dalam aircond, bertali leher, berkasut kilat, bergelang emas dan mengenali bilangan dan banyaknya wang ringgit. Sedar atau tidak itu semua adalah hasil dari didikan seorang guru yang telah membentuk kita supaya dapat mengenali apa yang tidak diajar oleh kedua ibubapa anda. Bukan menidakkan ibubapa yang dahulunya berkerja hanya sebagai petani, di ladang getah, kolam ikan dan sebagainya namun sebagai anak yang memberi kesinambungan kehidupan mereka kita harus membina keyakinan mereka dan memberikan apa saja yang sebaiknya bagi membalas jasa yang tidak ternilai harganya.

Jika ditanya, apa senjata yang kita guna membentuk watak hasil dari didikan orang tua dan apa pula peluru yang digunakan hasil dari seorang guru? Pergi berperang kena tahu musuh anda, kelemahan dan kelebihan mereka. Taktik amat penting, masakan ratusan tentera kita hanya menggunakan getah lastik?atau hanya berbekalkan semangat? Kita harus mengkaji dan menyeledik tindakan kita seterusnya bagi memperkukuhkan benteng pertahanan dari diancam. Sekali lagi, sedar atau tidak senjata utama kita adalah dari didikan ibubapa dan taktik anda adalah dari guru anda sendiri yang membimbing anda apabila sampai ke satu simpang empat dan strategi apabila anda berjalan seorang diri.

Cuba imbas kembali sewaktu zaman kanak-kanak iaitu sebelum bertemu dengan seorang yang bergelar guru. Adakah kata nasihat senjatanya? atau pembayang dan perumpamaan yang sering digunakan agar kita mengenali setiap batas kehidupan? Apa pendapat anda…? Jika ingin lakukan sesuatu, mak kata..jangan buat nak, nanti….bla bla bla…Abah pula, dah kata jangan buat tapi……ah ikut sukalah…tetapi tidak semua ayah bersifat demikian ya. Ibunya pula berkata ‘Wahai anakku, jadilah seorang yang berguna dan berilmu sebagai penganti diri mak dan ayah apabila sudah tiada….apa rahsia disebalik kata-kata tersebut? Boleh ke kata-kata tadi membentuk diri kita menjadi seorang yang bijak mengkaji dan berfikir?

Apa pula penyulu hidup anda hasil dari seorang guru yang telah membina otak dengan minda yang cergas setiap masa? Sekali lagi..sedar atau tidak perkara utama yang perlu dipegang adalah perkara asas! iaitu semasa guru mengajar anda untuk mengenali bentuk dan pengunaan huruf mengikut pemahaman dan kefahaman mereka sebagai seorang yang telah diamanahkan mendidik anak-anak bangsa tidak kira apa jua jenis kulit dan mata anda samada sepet atau bulat ataupun kenyit sebelah. Penting sangat ke huruf sehingga kita perlu kembali kepadanya. Penting sangat ke pemahaman dan kefahaman kita tentang huruf dengan istila tanda-tanda seperti nokta, koma, seruan, soalan dan macam-macam lagi. Penting sangat ke? aikk..dah berapa kalilah…disebut!. Saya tahu anda mempunyai jawapannya, anda tahu kebenaranya dan anda tahu keberkesanaannya. Carilah kekuatannya, carilah kelebihannya, ada pun yang kurang bersamalah kita mencari agar dapat dikongsi bersama selamanya.
Tidak semua kata orang itu betul tetapi tetap ada yang betul namun tidak semua pendapat itu salah. Kebarangkalian dan kemungkinan ada disana…

Notepad & Buku Nota


Bila masa bertukar ganti, bila hari sili berganti, bila semalam cerita lain, adakah hari ini cerita yang sama? 24 jam masa berlalu, dari pagi hingga ke malam, setiap detik jarum tik tik tik tik, tandanya diri semakin berilmu. Adakah kita menggunakan sebaik mungkin masa yang diperuntukan? Masa dikejar cepat berlalu, masa terhenti bila menunggu dan dalam penantian, adakah setiap tugasan telah diatasi? Berjayakah kita membentuk diri untuk hari ini?

Disaat ini bila anda membacanya, sesungguhnya hari ini lebih baik dari semalam, semalam membayangkan impian, semalam membayangkan kejayaan, hari ini perubahan dikecapi hasil cita-cita semalam. Apa yang saya ingin sampaikan, berapa ramai diantara kita lebih baik dari semalam? Adakah sistem minda kita digunakan dengan sepenuhnya atau hanya menunggu perubahan datang menjelma tanpa tindakan susulan. Berapa ramai antara kita menggunakan kuasa minda untuk memiliki sesuatu dan menyelesaikan perkara dengan cara mudah dan lebih sistematik. Hendak dihafal, mudah terlupa inikan pula untuk mengingat, pasti segala tugasan tetap ada kesinambungan untuk esok hari akhirnya kita berjalan dengan paras air yang sentiasa melambatkan pernafasan dan terumbang ambing seperti dipukul ombak.

Menjadikan juadah semakin sedap, hidangan Notepad dan buku nota tetap dihati, menulis fakta mengikut kronologi agar resipi sentiasa dimiliki.
1. Tuliskan tugasan untuk hari ini, dahulukan yang penting dan selesaikan satu persatu.
2. Berikan masa setiap tugasan untuk diselesaikan dan bahagikan masa anda dengan perkara lain.
3. Displinkan diri, tetapkan masa dan selesaikan tugasan sehingga hasilnya dapat dilihat. Fokuskan turutan minda dengan bermula nombor 1 kemudian nombor seterusnya.
Tidak ada rahsia, resipinya mudah dan hasilnya ketenangan dalaman dan luaran. Cara yang mudah dan senang namun tetap efektif.

Asah Minda


Question/Soalan:
1. This may sound crazy, Orang mungkin akan mati di bilik tidur sekiranya memasang kipas sepanjang malam. Adakah ianya berkaitan dgn aura mentaliti pemikiran? atau sebagai bahan cerita dan kini menjadi ikutan setiap orang?

2. Apakah yang menyebabkan cepat tua dan gemuk? adakah disebabkan oleh tension? terlalu banyak fikir?duit?putus cinta?

3. 90% of success begins with just showing up? true or false? comments…

4. Soalan mengatakan The GREAT WALL OF CHINA, hanya boleh dilihat secara keseluruhan apabila anda berada di bulan! your point of view?

Jawapan memerlukan satu kredibiliti dan keterampilan, jawapan anda amat dihargai, Setiap ulasan menjadikan anda layak menerima bonus yang boleh anda gunakan dalam laman web atau blog anda dan kegunaan peribadi anda. Teruskan ulasan anda….

Salah satu produk tersebut adalah produk jualan, tetapi untuk anda adalah FREE!! Read more

Kunci Keyakinan Diri


Kunci kepada Keyakinan diri!

Setiap kali bila saya memberikan taklimat,seminar dan kelas salah satu kunci kejayaan dalam diri kita adalah ‘self-confidence’ (keyakinan diri). Bagaimana saya dan anda sebagai seorang individu yang takut dengan kelemahan diri menjadikan pergerakan minda,pengetahuan dan kekuatan dalaman terbatas disebabkan oleh ketidakyakinan yang begitu menebal dalam diri masing-masing. Saya akan kongsikan bagaimana saya dan anda boleh mengatasi kelemahan diri dengan cara meningkatkan keyakinan menggunakan teknik membaca,mengharungi dan menyelami perasaan dalam situasi yang tidak menentu. Bagaimana saya membina keyakinan peserta yang mengikuti latihan atau apa saja bentuk penyampaian maklumat samada secara bersemuka atau kumpulan. Apakah yang perlu anda lakukan untuk meningkatkan keyakinan? Secara tidak sedar mereka yang mempunyai kelemahan seperti tidak yakin akan mempunyai keyakinan tinggi dan secara tidak langsung aura kepulan sentiasa membakar tanpa mereka sedari.

Ikutilah tip langkah demi langkah dan berikan ‘point penting’ anda dalam ulasan/komen supaya kita sama-sama boleh mengaplikasikan menjadi satu tahap keyakinan dalam diri anda kelak. Sedar atau tidak untuk menjadi diri anda sendiri keyakinan memberikan kita satu kuasa luar biasa untuk membina kehendak dan mencapai impian serta cita-cita anda! Tranformasi ini akan membantu anda mencapai tahap keyakinan yang tinggi dengan cara sepontan.

1. KEYAKINAN seperti anda mempunyai kuasa luar biasa.
2. KEYAKINAN membuka ruang minda anda tanpa ganguan.
3. KEYAKINAN membuatkan kita sentiasa diperhatikan.
4. KEYAKINAN mewujudkan daya tarikan seperti magnet.
5. KEYAKINAN mengubah gaya hidup anda.
6. KEYAKINAN bukan satu lakonan separa sedar.
7. KEYAKINAN bukan bertujuan menimbulkan satu presepsi yang kita adalah hebat dari orang lain.
8. KEYAKINAN menghindarkan anda dari rasa bersalah.
9. KEYAKINAN bukan bertujuan mengambil kesempatan dalam kesempitan.
10. KEYAKINAN bukan bertujuan menimbulkan ‘EGO’ dalam diri anda.

“KEYAKINAN adalah satu hadiah yang perlu dicungkil,diasah dan diolah. Kita harus selami ketakutan dan perlu menghadapi realiti bahawa ianya adalah satu kebiasaan dalam kehidupan.

Langkah pertama:

1. Senaraikan 10 perkara yang perlu anda kecapi, pastikan perkara tersebut adalah sesuatu yang paling anda sukai dan minati. Ia bukan sesuatu yang dipaksa oleh sesiapa tetapi mengikut kerelaan hati anda. Senaraikan sekarang! Setelah anda senaraikan 10 perkara tadi jangan lupa kembali ke blog saya,letakkan komen anda di ruang ulasan, saya akan memberikan anda langkah seterusnya bagaimana meningkatkan keyakinan diri. INSYALLAH
Jika berminat untuk mengikuti mini coach yang ditawarkan, anda boleh layari:
Perniagaan Internet
Perniagaan Guru Tuisyen