Nilai tersadai?


Assalammualaikum,

Mudah-mudahan setiap hari kita dilimpahi rezeki yang tidak putus-putus dari-Nya, In Shaa-Allah.

Hari yang berbeza sedikit mengenai kupasan sebelum ini. Sedikit terapi untuk mengubati jiwa kepada yang lebih baik bagi mencari solusi juga menambah nilai mereka yang memerlukan agar situasi yang dihadapi tidak menjadi beban pemikiran.

Semua mengharapkan hari ini lebih baik dari semalam, tetapi tidak mungkin ada perubahan jika hanya kata-kata tanpa tindakan, seterusnya tidak mungkin juga akan jadi kenyataan sekiranya asyik bermain dengan khayalan dan angan-angan.

Memberikan sesuatu yang lebih baik dari sebelum ini tanpa mengharapkan balasan. Saya yakin dengan izin-Nya, setiap sesuatu itu pasti ada ganjarannya, lambat atau cepat pasti ada, jika ia muncul pasti akan hadir pada masa yang tepat.

Persoalannya, adakah perkongsian menjadikan kita tersadai? putus rezeki ataupun seperti orang bodoh yang tidak mengetahui apa-apa?

  Stanley Marcus, Jr. 

“You will never get dumber by making someone else smarter.”

Tindakan?

1. Rendah diri, rendah hati,baik hati dan bersih hati. (cabaran yang perlu dilalui kerana bukan mudah untuk dilakukan)

2. Fikirkan solusi dalam situasi bagi mengurangkan bebebanan pemikiran (…diri atau orang lain).

Cabaran?

1. Kritikan tidak menjadikan anda kembali kebelakang. Sinis dan tersengih adalah lumrah bagi yang suka akan tabiat ini. (bersedia menerima kritikan setiap masa)

2. Walau ada kelebihan, jangan menjadikan diri lebih baik dari orang lain kerana impian yang mengunung menjadikan kita lupa sebentar tanpa disedari walaupun selepas itu kembali seperti sedia kala.

Berkata Imam Syafie :
“Siapa yang ingin dibuka hatinya oleh Allah, maka hendaklah ia bersunyi diri, sedikit makan, menjauhi daripada bergaul dengan orang yang bodoh, dan membenci orang yang tidak berlaku adil dan tidak beradab daripada kalangan mereka yang berilmu” [Syarah Mazhab, jilid 1, m/s 31]

Nilai..

Mendidik, berkongsi, sadaqah, berkerja untuk memberikan sesuatu yang bermanfaat juga satu ibadah yang tinggi nilainya. Dalam apa juga situasi dan perkongsian tidak akan menjadikan kita jatuh terkulai kerana memberikan sesuatu yang berharga kepada mereka yang memerlukan, malah ini menjadikan kita lebih baik (bukan lebih tinggi, darjat), bijak, berfikiran terbuka dari sebelum ini.

Satu perkongsian, mereka memperolehi sesuatu yang begitu bernilai, sesuatu yang baru yang mungkin tidak pernah dimiliki sebelum ini. Secara tidak langsung akan mewujudkan satu ikatan (relationships) silaturrahim yang kekal sepanjang hayat. In Shaa Allah.

Berikan sebagai keperluan agar tidak menjadi beban dalam pencarian. In Shaa Allah, saya akan mengendalikan kursus kreativiti Power point hujung minggu pada 29hb Dis, 2012 yang bakal tiba. Dengan beberapa pencerahan, seterusnya berkongsi e-book teknik kreatif sebagai rujukan selepas kursus nanti.

e-book powerpoint

Maklumat kursus, boleh layari  Masih dibuka sehingga 20hb Dis, 2012

Peringatan untuk diri saya yang sering lupa..

Ada guru sebelum guru, ada pakar sebelum pakar. Bila sudah menjadi guru, jagalah ilmu agar tidak basi untuk generasi akan datang.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s