Wanita sebagai Blogger


Saya beranggapan ramai wanita di luar sana sama hebat dengan lelaki yang mempunyai kredibiliti sebagai seorang blogger. Seperti yang kita lihat, kini ramai blogger dikalangan wanita yang mempunyai kemampuan untuk menjadi seorang blogger yang hebat, hebat dengan perkongsian informasi, hebat sebagai perunding dan hebat sebagai penyampai maklumat secara live. Bukan sahaja kemampuan untuk berinteraksi tetapi sangat bagus sebagai seorang yang boleh dijadikan sebagai panduan kepada penyelesaian masalah. Memang tidak dinafikan kebanyakannya wanita berblog menjurus kepada perkongsian diari kehidupan tetapi kini telah ramai yang berjinak-jinak kepada perniagaan secara maya.

Mereka ini terdiri daripada golongan pelbagai kelompok samada seorang guru, motivator, penceramah, peniaga, suri rumah, wanita berkerjaya dan sebagainya. Seperti yang kita ketahui laman blog adalah satu laman untuk berinteraksi secara online, meluahkan pendapat, beramal jariah dan banyak lagi yang boleh dikongsikan bersama wanita-wanita hari ini. Dengan menulis secara online, wanita kini telah membentuk satu komuniti yang besar di alam maya, bermula dari titik-titik kecil sehingga menjadi satu empayar yang besar dan kuat dengan sokongan rakan komuniti setempat.

Walaupun ada diantara mereka yang kurang dari segi teknikal tetapi semangat dan kemampuan mereka jelas dilihat hasil dari penulisan yang berkualiti dan mampu berdaya saing dengan laman blog yang dimiliki oleh kaum lelaki. Kekurangan kemahiran dari segi teknikal bukan penghalang untuk mereka menjadi seorang blogger yang berkaliber, jelas kelihatan penghasilan rupabentuk, saiz dan warna pada blog wanita hari ini amat memberansangkan.

Sememangnya apabila wanita menceburi bidang blogging, dengan mudah sekali bertukar-tukar pendapat, berkongsi idea, berkomunikasi, menambah rangkaian penggunjung di serata tempat bukan sahaja di malaysia tetapi luar negara. Jadi memang wajib mereka ini digelar sebagai seorang blogger yang berkualiti dan bukti yang kita sendiri nampak dan rasai ialah peningkatan dari segi pengunjung yang melebihi dari laman blog kaum lelaki ditambah lagi kebanyakan mereka yang melawat blog wanita hari ini adalah kaum lelaki. Itulah uniknya blog wanita hari ini….

Mencari Potensi Diri dengan berkarya


Mencari potensi diri bukanlah mudah yang disangka, jika ingin berjaya seseorang perlu mengetahui apakah potensi diri yang perlu diolah setiap masa agar apa yang diinginkan akan dapat dikecapi sebagai satu impian yang diidamkan selama ini. Pernah seseorang bertanyakan soalan, bagaimana mencari potensi diri? dan bagaimana mengetahui potensi diri dapat membantu diri seseorang individu untuk terus maju dalam bidang yang diminatinya? Adakah potensi dalam diri hanya perlu dilihat melalui kemahiran dan bakat? atau apa pula teknik yang digunakan oleh setengah golongan ilmuan atau individu untuk membongkar potensi diri seseorang?

Ada ilmuan menggunakan kaedah sains metafizik yang menggunakan nombor, bunyi, gambar, pembayang dan sebagainya. Namun ramai yang tidak sedar atau sedar tetapi tidak perasan bahawa penulisan adalah salah satu teknik yang digunakan untuk membongkar potensi dalaman anda. Segala penyampaian yang dilakukan berdasarkan naluri hati dan pemikiran, data yang diterima akan diolah hingga boleh dilihat melalui mata kasar dan boleh disentuh melalui gerakan minda serta dapat dirasai oleh sesiapa yang mengetahuinya.

Jika ditanya apakah kaedah yang saya gunakan untuk mencari potensi diri. Saya hanya menggunakan kaedah AUTOGENISIS + PEMBANGUNAN DIRI untuk menyelami hati dan membongkar potensi anda yang tersembungi melalui penulisan, penghayatan, pemikiran dan kemahiran. Tidak ada kaitan tentang ilmu kurafat atau syirik! apabila anda membaca pengisian ini, jauhkan diri anda dari pemikiran yang melanggar akidah islam, Insyallah, semoga kita diberkati selalu. Secara peribadi, kaedah yang saya gunakan mungkin ada kekurangannya tetapi jika dilihat sesiapa sahaja antara anda yang meminati bidang penulisan, anda sendiri boleh menilai keberkesanannya. Semua orang boleh menulis tetapi tidak semua yang kita tulis boleh memberikan getaran, aura dan kesan kepada si pembacanya. Sedar atau tidak anda sebenarnya sedang membongkar potensi dalaman anda hanya melalui penulisan samada dalam bentuk blog, artikel dan dimedia massa amnya.

Apabila anda menulis mengenai sesuatu perkara, ianya datang dari hati dan naluri pemikiran anda dan apa yang disampaikan adalah berdasarkan kepada kekuatan dalaman iaitu minat, keserasian, kemahuan, keinginan, impian, kemahiran dan bakat yang datangnya bukan secara semulajadi tetapi dibentuk hasil dari kemungkinan dan kebarangkalian genetik campuran salasila keturunan anda. Samada anda percaya atau tidak, anda boleh mengkaji dan mula menjalankan analisis terhadap diri bermula dari anda mula mengenali kedua ibubapa ,dunia dan alam sekeliling. Saya tidak mengatakan ia datang sebulat atau sebiji dari kedua ibubapa tetapi kebarangkalian datang dari seseorang yang mempunyai pertalian dengan anda. Tetapi harus diingat, jangan bersandarkan fakta semata-mata tetapi biarlah bersandarkan kepada andaian dan kemungkinan sebab jika anda terikat dengan fakta umpama anda menerima hukuman berat yang tidak pernah anda lakukan lalu tidak dapat berbuat apa-apa hanya menunggu hukuman dijalankan

Satu panduan yang berguna untuk kita kongsikan bersama ialah, jika ingin mengetahui potensi diri dan ingin mengenalinya lebih mendalam maka saya cadangkan anda perlu bermula dengan menulis, tulislah apa sahaja yang ingin anda luahkan, tulislah mengikut minat dan kemampuan, tulislah mengikut kemahiran dan carilah sesuatu yang menyeronokkan tanpa rasa bosan dan berkawanlah dengan idea serta kuasa minda anda agar segalanya dapat dibentuk melalui gambaran dan keluarkan ia dengan penuh keyakinan akhirnya anda sendiri akan melihat sedikit demi sedikit potensi dalaman anda. Apa pun, setiap potensi ada pasang surut sekiranya kita sendiri tidak mengetahui cara yang sesuai untuk mengodamnya dan rasanya ini adalah perkataan yang paling sesuai untuk membongkar potensi dalaman anda. Jika setakat godek dan mencari selalunya jawapannya sukar untuk dilihat tetapi jika anda mengodam pasti jawapannya dapat dibongkar.

Satu cara untuk membongkarnya adalah melalui penulisan blog dengan cara sistematik supaya penularannya lebih efektif. Dari apa yang kita lihat dan nilai, ramai orang sedang mencari potensi diri melalui penulisan artikel dalam blog, ada yang berjaya dan ada pula yang masih terumbang ambing, saya berikan satu contoh. Si A menjual sayur dan si B pun menjual sayur yang sama tetapi mengapa si A sahaja yang berjaya menjual sayurnya? Jika ditanya apa kelebihan A dan B, kedua-dua mungkin sama iaitu arif tentang produk masing-masing, tahu kelebihan dan kebaikan yang diperolehi oleh pembelinya tapi yang pasti salah seorang dari mereka kurang dari segi jualan disebabkan kekurangan dari segi pengodaman yang betul-betul berkesan dan tidak hairanlah sekiranya produk jualan tidak terjual walaupun anda arif tentang kelebihannya, fikir-fikirkanlah…

Apa kata isteri? Bila suami ada hati nak….


…kring kring (panggilan telefon) hello yangggg…, ni abang nak cakap sesuatu, memandangkan dalam syarikat ini masih ada empat jawatan kosong, satu telah diisi tinggal lagi tiga. Agak-agak bila tiga jawatan lagi itu boleh diisi ya? 🙂 Sejak akhir-akhir ini abang agak sibuk sedikit menguruskan hal-hal syarikat dan macam-macam lagi lah…hummm… begini, hari tu abang sudah interview seorang calon yang boleh abang katakan mempunyai ciri-ciri seorang pekerja yang baik dan mempunyai kredibiliti yang tinggi cuma belum confirm lagi sebab abang nak meminta persetujuan dari ayangg selaku Bos besar nombor satu dalam syarikat ini.

Abang…bukan apa, apa yang abang lihat prestasinya semasa berkerja di syarikat lama dahulu amat memberansangkan, so elok juga jika abang nak ambil dia berkerja di syarikat kita, lagi pun mungkin suatu hari nanti dia boleh menjadi Bos nombor dua atau tiga dalam syarikat ini, tengolah nanti bila dah betul-betul confirm nanti abang war-warkan ye…ah satu lagi mungkin ada lagi bakal-bakal pekerja syarikat yang akan berkerja tidak lama lagi, tengolah kalau-kalau syarikat dah maju setapak lagi, kalau ikutkan bukan tak boleh ambil mereka sekarang ini cuma biarlah one by one agar lebih sistematik..

Antara sebab abang mengambil perkerja tersebut, selain dari prestasi berkerja di syarikat sebelum ini, dia memang seorang yang mempunyai keperibadian yang tinggi, bertanggungjawab dan setiap kali bila datang kerja sentiasa awal dan yang bagusnya dia sentiasa balik lambat, inilah contoh seorang perkerja yang abang inginkan…lagipun syarikat abang sudah banyak projek dalam dan luar negara dan apa yang abang nampak pengalamannya sukar dicari dan dialah calon yang paling sesuai dalam syarikat kita buat masa sekarang…berbanding dengan perkerja sekarang ini yang kadang-kadang datang lewat, malas, makan je lebih sampai badan debab dan ada yang dah besor macam gajah tapi otak cetek…apa pendapat ayanggg? rasanya boleh ke????

Ah satu lagi…mungkin abang boleh berikan dia gaji yang setimpal mengikut pengalamannya beberapa tahun di syarikat sebelum ini dan yang lain sama seperti perkerja yang lain akhir tahun bonus pun dapat. Memandangkan ayangg Bos besar dalam syarikat kita tentu ayangg pun setuju kan? Nanti kalau rasa-rasa ayangg nak berjumpa denganya atau nak interview sekali lagi, nanti abang tetapkan satu temujanji baru. Yelah..bagi abang..abang dah setuju dan boleh panggil dia bila-bila masa cuma memandangkan ayangg pun mempunyai saham tertinggi dalam syarikat ini eloklah jika kita bincangkan dahulu…

p/s: si suami takut takut berani ke nak tambah kuota? jangan kena penampor sudah!! macam-macam…..

Diri dan Kehidupan


Bagaimana anda menentukan perjalanan hidup seharian anda? Adakah kita menggunakan segala kemahiran yang diterima semasa mula-mula mengenali kedua orang tua kita? atau segala senjata hasil dari didikan seorang guru yang tidak pernah jemu mengajar dan mendidik diri sehingga apa yang dilihat hari ini adalah hasil dari mereka dan kedua ibubapa kita. Siapa kita jika bukan ibubapa, kita tidak akan mengenal ABC jika bukan dari seorang guru, tidak dinafikan ibubapa terlebih dahulu memperlihatkan kesungguhan untuk membina otak namun tanggungjawab seorang guru membentuk kita sehingga kita boleh merasai kejayaan duduk dalam aircond, bertali leher, berkasut kilat, bergelang emas dan mengenali bilangan dan banyaknya wang ringgit. Sedar atau tidak itu semua adalah hasil dari didikan seorang guru yang telah membentuk kita supaya dapat mengenali apa yang tidak diajar oleh kedua ibubapa anda. Bukan menidakkan ibubapa yang dahulunya berkerja hanya sebagai petani, di ladang getah, kolam ikan dan sebagainya namun sebagai anak yang memberi kesinambungan kehidupan mereka kita harus membina keyakinan mereka dan memberikan apa saja yang sebaiknya bagi membalas jasa yang tidak ternilai harganya.

Jika ditanya, apa senjata yang kita guna membentuk watak hasil dari didikan orang tua dan apa pula peluru yang digunakan hasil dari seorang guru? Pergi berperang kena tahu musuh anda, kelemahan dan kelebihan mereka. Taktik amat penting, masakan ratusan tentera kita hanya menggunakan getah lastik?atau hanya berbekalkan semangat? Kita harus mengkaji dan menyeledik tindakan kita seterusnya bagi memperkukuhkan benteng pertahanan dari diancam. Sekali lagi, sedar atau tidak senjata utama kita adalah dari didikan ibubapa dan taktik anda adalah dari guru anda sendiri yang membimbing anda apabila sampai ke satu simpang empat dan strategi apabila anda berjalan seorang diri.

Cuba imbas kembali sewaktu zaman kanak-kanak iaitu sebelum bertemu dengan seorang yang bergelar guru. Adakah kata nasihat senjatanya? atau pembayang dan perumpamaan yang sering digunakan agar kita mengenali setiap batas kehidupan? Apa pendapat anda…? Jika ingin lakukan sesuatu, mak kata..jangan buat nak, nanti….bla bla bla…Abah pula, dah kata jangan buat tapi……ah ikut sukalah…tetapi tidak semua ayah bersifat demikian ya. Ibunya pula berkata ‘Wahai anakku, jadilah seorang yang berguna dan berilmu sebagai penganti diri mak dan ayah apabila sudah tiada….apa rahsia disebalik kata-kata tersebut? Boleh ke kata-kata tadi membentuk diri kita menjadi seorang yang bijak mengkaji dan berfikir?

Apa pula penyulu hidup anda hasil dari seorang guru yang telah membina otak dengan minda yang cergas setiap masa? Sekali lagi..sedar atau tidak perkara utama yang perlu dipegang adalah perkara asas! iaitu semasa guru mengajar anda untuk mengenali bentuk dan pengunaan huruf mengikut pemahaman dan kefahaman mereka sebagai seorang yang telah diamanahkan mendidik anak-anak bangsa tidak kira apa jua jenis kulit dan mata anda samada sepet atau bulat ataupun kenyit sebelah. Penting sangat ke huruf sehingga kita perlu kembali kepadanya. Penting sangat ke pemahaman dan kefahaman kita tentang huruf dengan istila tanda-tanda seperti nokta, koma, seruan, soalan dan macam-macam lagi. Penting sangat ke? aikk..dah berapa kalilah…disebut!. Saya tahu anda mempunyai jawapannya, anda tahu kebenaranya dan anda tahu keberkesanaannya. Carilah kekuatannya, carilah kelebihannya, ada pun yang kurang bersamalah kita mencari agar dapat dikongsi bersama selamanya.
Tidak semua kata orang itu betul tetapi tetap ada yang betul namun tidak semua pendapat itu salah. Kebarangkalian dan kemungkinan ada disana…

Mencari Potensi diri yang dikaburi oleh minda sendiri.


Jangan lupa mengikuti bengkel laman web asas perniagaan. Klik Sini

Hai, Apa khabar? 🙂 anda buat apa sekarang? adakah anda sedang mendengar? atau sedang patah jangan ikut perasaan buatlah sesuatu seperti atau ada perkara lain? banyak perkara boleh anda lakukan tetapi yang pasti tidak ada jalan short cut!


Saya? “Saya tercabar dengan diri saya yang berfikiran jauh tapi kadang-kadang malu, saya mempunyai impian tinggi tetapi susah untuk mencapainya, namun saya mengubah dan melakukan banyak perkara baru dan belajar mengawal serta bertindak! Saya mencabar diri sejauh mana kelemahan dan kemahuan, analisis diri dan kini saya tahu kehendak diri dan hati, kepakaran dan kemahuan mebawa saya kepada anda untuk mencari potensi diri, anda layak untuk menerimanya…bongkarlah potensi anda yang tersembungi…”

Saya juga seperti anda, bukan berkuasa bukan juga super power tetapi saya dan anda mempunyai perbezaan dari segi kitaran hidup, anda hidup dengan cara sendiri dan saya dengan situasi sendiri yang saban hari meghadapi pelbagai dugaan dan rintangan, begitu juga anda kan? Kita tidak akan terlepas dari cabaran setiap masa, bukan hari ini sahaja malah esok mungkin cabaran lain. Hari ini belum selesai, esok cabaran baru sudah menjelma…Huh! sungguh perit kehidupan ini. Sebagai manusia kita perlu meminta petunjuk daripadanya, agar kita diberi ruang untuk bernafas, ruang untuk berfikir, ruang untuk membuat keputusan untuk setiap situasi yang hadir.

Ingin lulus dalam matapelajaran pun perlu ada ujian, samada lisan, karangan, ABC ataupun pilihan. Samalah dengan kitaran hidup kita, perlukan sesuatu jawapan yang pasti dan apabila mendapatnya perlulah menikmatinya dengan seadanya dan bersyukur pada rahmatnya. Kita tahu, sepedas mana pun dugaannya, Dia tidak akan menduga anda jika tidak mampu untuk mengharunginya, Dia lebih mengetahui, kita harus berserah kepadanya tetapi harus diikuti dengan usaha tetapi perlu juga menerima ketentuannya. Dengan itu, anda dan saya perlu berusaha untuk mencari kemahuan diri, mencari potensi yang hilang tetapi bersembungi dalam jasad sendiri. Jika anda jatuh, perlu bangun sendiri, jika saya disebelah kita bangun bersama, jika anda sendiri carilah kaedah lain yang mampu menyokong anda sebab saya tahu anda mampu.

Bezanya seseorang yang berjaya kerana mereka tahu menggunakan kemahiran dan bakat, jika bakat sahaja yang ada tidak mungkin membawa kita kepada kejayaan malahan ia akan membunuh diri kita. Ramai orang berkata, wah! dia jadi pakar sebab bakatnya yang terpendam tapi yang terpendam itu tidak mungkin terserlah jika tidak dijinakkan dengan kemahiran atau skills. Ramai orang boleh menyanyi, tetapi ramai juga yang gagal sebab skills kemahiran suara, alunan bunyi dan gelombang suara yang datang dari hati tidak kena pada sasarannya. Ada orang bertanya, bagaimana anda boleh membantu orang lain?Jika kita mempunyai skills dan bakat tetapi tidak tahu bagaimana mencarinya jawapannya tetap gagal, jadi kita perlulah mencari potensi diri terlebih dahulu, fokus dengan kemahuan masing-masing sebelum boleh menjadi guru atau sifu kepada anak-anak buah. Jika anda telah tahu potensi diri maka anda bebas memberikan apa sahaja kepada orang disekeliling anda dan hasilnya tetap mendapat pulangan tanpa kita sedari.

Allah berfirman, dalam Surah Ar-Rad Ayat 11. Allah tidak akan mengubah nasib seseorang itu sehingga mereka mengubah nasibnya sendiri”. Jika mahu teruskan kemahuan anda, teruskan… jika tidak belajarlah mencari potensi diri mulai sekarang…jika anda telah menjumpainya olahkan resipinya agar ramai yang memesan menu anda walau di mana sahaja, di rumah atau sedang duduk berfikir monolog dalam hati…Bukan mencari kelemahan dalam kesempitan, tetapi mengajak anda agar sama-sama dapat mencari potensi yang tersembungi. Anda semakin hampir dengan kesempurnaan. Kebaikan akan sentiasa dikenang dari kedamaian yang dicari, jangan menyakiti teman-teman anda dan ibubapa, jangan berkata dibelakang mereka, jangan pula merasa sombong jika berilmu dan jangan mengharap balasan jika berjaya sebab ianya akan datang dengan sendiri.
Salam kejayaan saya untuk anda seorang sahabat, jika sudi bersama saya mencari potensi diri di…http://www.e-webniaga.com/ jika tidak, teruskan persoalan, nantikan jawapan dari saya..disetiap ulasan yang tersedia. Jika suka, war-warkan ilmu ini, sebab setiap kehidupan anda adalah praktikal dan realiti bukannya fantasi. Salam kejayaan sekali lagi, semoga anda terus maju mencari potensi diri. Amin…