Anda puashati ke bila…


Jika anda ditanya soalan seperti ini, Apakah kelemahan anda? or mungkin dalam sesi interview ‘What is your weakness? Bagaimana anda mengolahkan jawapan supaya tidak terperangkap dengan soalan seperti ini?

4 thoughts on “Anda puashati ke bila…

  1. Kelemahan saya, setiap kerja saya, saya inginkan kesempurnaan. Saya tak nak hasil kerja yang sambil lewa. Hurm, tu kot.

  2. Hati-hati, ini soalan perangkap…jika terperangkap, % nak dapatkan keje atau apa sahaja yg kita cuba berikan senang utk dinilai oleh sesiapa sahaja…🙂

  3. Kelamahan saya?huhu.Saya tak suka untuk cerita kelemahan saya. Macamana tu?

    Memang betul. Jika kita berikan jawapan tentang apa kelemahan kita, dapat lah mereka tau secara terus mengenai kelemahan diri kita.

    Saya pun kurang pasti, apa yang perlu dijawap supaya kita tidak terperangkap.

  4. Selalunya soalan ini juga soalan ‘favorite’ kalau dalam sesi interview,saya pernah beberapa kali melakukan sesi interview semasa bekerja dgn syarikat suatu waktu dahulu. Soalan ini merupakan soalan perangkap untuk mencari kelemahan org tersebut samada dia layak atau tidak selain dari kemahiran dan keterampilan lain yg dimilikinya. Disinilah mereka harus memainkan peranan dalam teknik ‘problem solving’. Saya bagi contoh mudah, jika kelemahan anda seorg yang mudah lupa,atau apa sahaja yang diberitahu oleh rakan anda, sewaktu menghadiri seminar,pesanan dari majikan anda atau apa sahaja yang berkaitan.

    Seringkali anda lupa, apa yang perlu anda lakukan? jika itu adalah kelemahan anda? Jadikan kelemahan itu sebagai benteng prisai supaya anda lebih nampak hebat. Contoh, ‘Saya sebenarnya seorang yang mudah lupa samada yang disampaikan secara direct atau indirect,apa sahaja yg disampaikan oleh rakan-rakan atau majikan seringkali saya lupa apa yang disampaikan oleh yang demikian saya tidak dapat melakukan banyak tugasan yang diberikan.

    Apa yang perlu anda buat? Itu sebabnya setiap kali saya keluar atau berjuampa dengan rakan atau setiap kali berjumpa dengan majikan, saya sentiasa membawa nota kecil dalam poket untuk tujuan menulis segala apa yang disampaikan oleh mereka.Cara ini memudahkan supaya anda akan mengingati segala apa yang mereka sampaikan. Sangat mudah jika kita pandai mengaplikasikan tindakan susulan jika kita mengetahui apa kelemahan dalam diri dan cara kita menyelesaikannya.

    Begitu juga dengan anda,cuba cari kelemahan dalam diri dan cari jalan penyelesaiannya,mudah mudahan apabila anda ditanya soalan seperti ini anda boleh menjawabnya dengan yakin. Tidak kisah kelemahan dalam apa juga bentuk.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s